در مسایل سیاست منطقه ای، هر کشوری که گروه های انسانی پیوسته تر، هماهنگ تر و متحد در اهداف داشته باشد در عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... به موفقیت های بیشتری دست می یابد. حضرت امام خمینی فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را در پنجم آذرماه سال 1358 صادر نمودند. در شرایط حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی و فشارهای گوناگون بین المللی و داخلی ، چنین فرمانی افق های متعالی و جهانی بسیاری را برای ملت مسلمان ایران گشود و اهداف تازه ای در عرصه جهانی به خصوص فراهم نمودن زمینه حکومت جهانی حضرت حجت(عج) برای آنان مطرح شد.

مردم[1]، به عنوان گروهی از انسان ها که با مشترکات خاص اعتقادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه ای خاص زندگی می کنند، بهترین گروه انسانی به عنوان مرکزی برای فعالیت های تبلیغی دین مبین اسلام به شمار می روند. از این رو زوایای گوناگون زندگی مردم به عنوان امت[2] اسلامی فارغ از هرگونه جنسیت، قومیت، نژاد و زبان در گستره ای کاملا جهانی در بخش های مختلف علوم اسلامی و انسانی شکل گرفته براساس تعالیم دینی مورد بررسی قرار می گیرد و برای این ابعاد گوناگون، برنامه ریزی هایی به شکل جزیی و کلی انجام شده و شریعت اسلامی احکام گوناگونی برای آن تاسیس[3] یا امضا[4] نموده است. این دستورات و قوانین نه برای سلب آزادی و اختیار انسان ها بلکه برای شکوفا شدن استعدادها و قوه های نهفته درون انسان به صورت هماهنگ و جهت مند تنظیم شده تا با پیروی از آن ها فطرت بارور انسان نمایان شود[5]و[6].

در مجموعه علوم انسانی[7] بویژه علوم سیاسی[8]، مردم به عنوان پذیرنده اثر فعالیت های نهادها و اشخاص شناخته می شوند. مکاتب و جریان های فکری مختلف در این موضوع با توجه به تعریف و اوصافی که از مردم و توده های انسانی دارند قابل شناسایی و تحقیق هستند. در اندیشه مغرب زمین، با توجه به تعریفی که از نوع انسانی ارائه می شود، توده های انسانی و مفهوم آن متناسب با همان تعریف شکل می گیرند. به عنوان مثال اگر انسان ها را نوعاً حیوانات منفعت طلب بدانیم[9]، توده های انسانی نیز جمعی از انسان های درنده خو و حریص معرفی می شوند و علوم انسانی با هدف کنترل هرچه بیشتر این توده ی انسانی اقدام به محدود نمودن آزادی آن ها در همه زمینه ها می کند و نه تنها هیچ گونه انگیزه ای برای هدایت و رشد انسان ها به وجود نمی آید بلکه زمینه های آن را از میان می برد. در این نوع از نگاه به انسان و جوامع انسانی، مردم بردگان حاکمان هستند و از توان گسترده آنان برای دستیابی به اهداف پلید استکبار جهانی بهره برداری می شود.

در مسایل سیاست منطقه ای، هر کشوری که گروه های انسانی پیوسته تر، هماهنگ تر و متحد در اهداف داشته باشد به در عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و... به موفقیت های بیشتری دست می یابد و در روابط بین المللی از انسجام ساختاری درونی و بیرونی بیشتری بهره برده و به تبع آن با اقتدار بیشتری به حیات منطقه ای و سیاسی خود ادامه خواهد داد و تهدیدها و خطرات گوناگون نمی تواند به زیست آن کشور لطمه بزند.

با عنایت به مقدمات ذکر شده درباره فطرت انسانی و مزایای برخورداری از جماعت انسانی، حضرت امام خمینی فرمان تشکیل بسیج مستضعفین[10] را در پنجم آذرماه سال 1358 صادر نمودند. در شرایط حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی و فشارهای گوناگون بین المللی و داخلی ، چنین فرمانی افق های متعالی و جهانی بسیاری را برای ملت مسلمان ایران گشود و اهداف تازه ای در عرصه جهانی به خصوص فراهم نمودن زمینه حکومت جهانی حضرت حجت(عج) برای آنان مطرح شد.

هنگامی که استکبار جهانی در قالب رژیم بعث عراق و شخص صدام حسین تعدی ها و تجاوزهای خود را آغاز نمودند، کارایی بسیج مستضعفین در دفاع همه جانبه از خاک کشور و حفظ تمامیت ارضی آن بیش از پیش معلوم شد. اندیشه تشکیل این اجتماع بزرگ از مسلمانان، محدود به کشور ایران نبود و حضرت امام بارها و در مناسبت های مختلف بر تشکیل حزب مستضعفین در جهان و بسیج نمودن آن ها برای مقابله با هرگونه ظلم و استکبار تاکید کردند.ایشان در این رابطه فرمودند:

«روز قدس يك روز اسلامى است، و يك بسيج عمومى اسلامى بود. و من اميدوارم كه اين امر مقدمه باشد از براى يك «حزب مستضعفين» در تمام دنيا. و من اميدوارم كه يك حزب به اسم «حزب مستضعفين» در تمام دنيا به وجود بيايد، و همه مستضعفين با هم در اين حزب شركت كنند، و مشكلاتى كه سر راه مستضعفين است از ميان بردارند، و قيام در مقابل مستكبرين و چپاولگران شرق و غرب كنند و ديگر اجازه ندهند كه مستكبرين بر مستضعفين عالَم ظلم كنند، و نداى اسلام را و وعده اسلام را- كه حكومت مستضعفين بر مستكبرين است و «وراثت ارض» براى مستضعفين است- متحقق كنند. تاكنون مستضعفين متفرق بودند، و با تفرقه، كارى انجام نمى‏گيرد. اكنون كه نمونه‏اى از پيوند مستضعفين در بلاد مسلمين تحقق پيدا كرد، اين نمونه بايد به يك سطح وسيعترى، در تمام قشرهاى انسان هاى تاريخ، تحقق پيدا كند به اسم «حزب مستضعفين»، كه همان «حزب اللَّه» است و موافق اراده خداى تبارك و تعالى است ...»[11]



[1] در مفهوم شناسی آیات قرآن کریم، واژه «ناس» به مردم و جماعت انسانی فارغ از هرگونه جنسیت، قومیت، نژاد، زبان و توان اقتصادی اشاره دارد و هیچ گونه تفاوت و تبعیضی در هدایت آنان به سوی هدایت و سعادت وجود ندارد. در حالیکه ادیان تحریف شده فعلی همگی در جهت رشد منافع گروهی خاص تلاش می کنند، به عنوان مثال آیین یهود برای ارتقای بنی اسرائیل می کوشد و توانسته است از آیین مسیحیت نیز به عنوان بازویی مناسب در این زمینه بهره بگیرد.برای مطالعه بیشتر ر.ک هلال، رضا، مسیح یهودی و فرجام جهان.

[2] در نظام سیاسی اسلام، رابطه امام و امت محوریت دارد، نه ارباب و رعیت یا حاکم و محکوم و.... برای مطالعه بیشتر ر.ک اشرفی، اکبر، مبانی رهبری سیاسی امام خمینی.

[3] احکام تاسیسی احکامی هستند که در زندگی اجتماعی مردمان عرب زبان جاری نبوده است یا اگر هم وجود داشته شکل متفاوتی داشته است و دین اسلام آن ها را با رویکردی و اهداف خاصی برای مردم تاسیس نموده مانند احکام مربوط به نکاح،طلاق و....

[4] احکام امضایی احکامی هستند که کلیت آن در زندگی جاری مردم عرب زبان وجود داشته است و اسلام آن را با همان شرایط مورد تایید قرار داده و در زمره دستورات شرعی خود وارد نموده است مانند برخی از قواعد قراردادها ازجمله بیع و....

[5] برای مطالعه بیشتر درباره مفهوم فطرت ر.ک مطهری، مرتضی ،فطرت.

[6] امام علی علیه السلام: خداوند پیمان وحی را از پیامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند ....تا وفاداری به پیمان فطرت را از آنان بگیرند.... نهج البلاغه، خطبه1، ترجمه دشتی.

[7] Humanities

[8] Political science

[9] دستگاه فلسفی جنگ طلب مبتنی بر اندیشه های اشخاصی مثل نیچه و.... چنین نگرشی به انسان ها دارند.برای مطالعه بیشتر ر.ک خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه حمید عنایت، ج1و2.

[10] حضرت امام خامنه ای درباره تشکیل بسیج مستضعفین می فرمایند« بسيج مستضعفين كه امام آن را بنياد كرد، سر تا پا روح بود، معنويت بود و جان بود. اتفاق افتاد كه آغاز ولادت بسيج نزديك شد به شروع جنگ تحميلى كه هشت سال اين ملت را به دفاع مشغول كرد. بنابراين بسيج از اوائل ولادت خود، وارد ميدان نبرد شد؛ آن هم نبردى سخت؛ نبردى كه يك طرف آن همه‌ى قدرت هاى بزرگ جهانى پشت سر رژيم متجاوز صدام بودند، يك طرف ملت ايران بود و نيروهاى مسلح ايران. در چنين جنگى بسيج وارد شد.» (بیانات در دیدار گردان‌هاى نمونه عاشورا و الزهراى بسيج‌‌ ۱۳۸۶/۰۹/۰۵).

« نيروهاى مسلّحِ كشور ما، ارتش جمهورى اسلامى ايران و همچنين سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و بسيج، مجموعه توانا و مؤمنى را تشكيل داده‌اند كه هركدام در جايگاه ويژه خود و با مسؤوليت مخصوص به خود توانسته‌اند و خواهند توانست در آينده، به فضل الهى تهديدها را از اين كشور دور كنند.»( بيانات در بازدید از یگان‌های نمونه‌ی نیروی زمینی ارتش ۱۳۸۱/۰۸/۲۶)

[11] صحیفه نور، ج9، ص281